06.11 Права дитини


У різні епохи неоднаково дивилися на виховання та догляд за дітьми. У 17 -18 ст. на дітей починають звертати увагу, - шиють дитячий одяг, створюють дитячі іграшки, пишуть дитячі книги, пісні та музику. А хіба давніше діти не мали іграшок? - запитаєте ви, так - не мали. Дитина носила довгу сорочку, а коли виросла - одягала вбрання як у дорослих. У середньовічній Німеччині слово дитина було синонімом слова дурень. Дітям було нелегко, не було законів, які б оберігали їх життя.

Проте, 1924 р. у місті Женева було прийнято Декларацію прав дитини.

У 1959 р. було прийнято Декларацію прав дитини.

Декларація – латинське слово, у перекладі означає «оголошення, заява» - це

документ, у якому викладено основні принципи, офіційно проголошені державою, міжнародними та іншими організаціями, у якому визначено основні права кожної людини у світі й передбачено, що вони є основою свободи, справедливості й миру.

У Декларації передбачено, що всі люди народжуються вільними і рівними у

своїх правах і що не можна їх піддавати дискримінації через національну, етнічну, релігійну, расову ознаки, а також через стать, політичні переконання. У ній 10 статей, 10 принципів захисту прав дітей. А в 1989 році країни світу підписали Конвенцію про права дитини, яка набула чинності в України з 27 вересня 1991 року.

А у 1989р. прогресивні країни світу підписали Конвенцію прав дитини.

Конвенція — угода, міжнародний договір між державами з певних питань.

У Конвенції ООН про права дитини записано, що дитиною вважається людина, якій ще не виповнилося 18 років.

У 1991 р. Україна приєдналася до Конвенції, а у 2001р. - прийняла закон «Про охорону дитинства».

Зараз глибше познайомимося із правами дитини згідно Конвенції. Конвенція складається з преамбули та 54 статей, написаних шістьома мовами. ООН має комітет із прав дитини. Кожна держава звітує йому про заходи, яких ужито згідно з Конституцією. Головне завдання Конвенції - забезпечити дітей особливим піклуванням і допомогою, надання необхідного захисту, сприяння родини як основному осередку у якому росте і виховується дитина.

Робота із змістом Конвенції.

Стаття 2 - усі діти мають рівні права.

Стаття 6 - право на життя та охорону здоров’я

Стаття 13 - право висловлювати власну думку ( якщо це не порушує прав інших людей)

Стаття 19 - дитина не має бути жертвою насильства та війни.

Стаття 20 - діти, позбавлені родини, мають право на охорону та опіку.

Стаття 24 - право на медичне обслуговування.

Стаття 27 - право на гідний рівень життя.

Стаття 28 - право на навчання.

Стаття 31- право на гру, відпочинок, дозвілля.

Стаття 32 - дитина не має примушуватися до важкої праці, не може бути скривджена та зневажена.

скривджена та зневажена.

Діти, запам’ятайте - права нерозривно пов’язані з обов’язком. Важливо є не лише знати свої права, а й виконувати обов’язки!

Давайте пригадаємо обов’язки

1. Поважати і любити близьких та друзів.

2. Бути толерантним до людей.

3. Дотримуватись режиму харчування.

4. Сумлінно навчатись.

5. Активно працювати на уроках.

6. Старанно виконувати домашні завдання.

7. Дотримуватись норм і правил поведінки.

8. Цінувати і дбати про своє здоров'я.

9. Дотримуватись правил етикету.

10. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас.

11. Не ображати і не принижувати оточуючих.

Зробіть правовий аналіз ситуацій (їх ми детально обговоромо на наступному уроці)

Ситуація 1

Хлопець не виконав домашнє завдання, за що отримав 2. Вдома, від батька дістав так, що опинився у лікарні.

Чиї права порушено?

Які обов’язки не виконав син?

Ситуація 2

На другий день посилає сина — меншого. Пас, пас хлопець козу аж до вечора та й став гонити додому. Тільки став до воріт доганяти, а дід став на воротях у червоних чоботях та й питається:

— Кізонько моя мила, кізонько моя люба! Чи ти пила, чи ти їла?

— Ні, дідусю, я не пила, я й не їла: тільки бігла через місточок та вхопила кленовий листочок, бігла через гребельку та вхопила водиці крапельку, — тільки пила, тільки й їла!

От дід і того сина прогнав…

Ситуація 3

Була собі на світі стара коза. Мала вона семеро маленьких козенят і любила їх так, як тільки може любити рідна мати. От якось надумала вона піти в ліс травички нарвати, діток нагодувати.

Покликала їх усіх та й каже:

- Дітоньки мої любі, я йду в ліс, а ви тут добре замкніться, вовка в хату не пускайте, бо як улізе, то всіх вас із кісточками поїсть. Цей душогубець ким завгодно прикинутись може, але ви його зразу впізнаєте: у нього товстий голос і чорні лапи.

Козенята загукали:

- Матусю, йди, не бійся за нас, ми будемо стерегтися!

Вовк поклав на вікно білу лапу, козенята повірили, що то справді прийшла матуся, та й відімкнули двері. Але то була не матуся, а вовк.

Козенятка перелякались та й ну ховатися!

Одне стрибнуло під стіл, друге під ліжко, трете в грубку, четверте в кухню, п'яте в шафу, шосте під умивальник, а сьоме сховалось у великому годиннику, що висів на стіні. Але вовк познаходив їх і недовго з ними панькався: роззявив пащеку та й поковтав усіх, одного по одному. Пощастило тільки найменшому, що сховалося в годиннику: його вовк не знайшов.

Напхавши своє голодне чорево, вовк посунув надвір, на зелений моріжок, розлігся в холодочку під дубом та й заснув.

Ситуація 4

Отож мачуха й загадувала дівчині робити найбруднішу роботу в домі - мити посуд, прати одежу, прибирати кімнати.

Спала дівчина аж під самісіньким дахом, на горищі, на благенькому солом'яникові, тоді як сестри її жили в розкішних покоях з м'якими постелями та дзеркалами, що в них бачили себе з голови до п'ят…

Вони кинулися їй до ніг і благали вибачити за те, що зле з нею поводились і кривдили її.

Попелюшка підвела їх і сказала, що вибачає їм од щирого серця і просить наперед завжди її любити.

Потім Попелюшку повезли до палацу, і принц побачив, що вона ще краща, ніж раніше.

За кілька день відгуляли весілля.

А Попелюшка, така ж добра, як і вродлива, взяла сестер у палац і незабаром видала їх заміж за двох молодих вельмож.

Немає коментарів:

Дописати коментар